Baza firm

Ogłoszenia

Auto salon

Kino

Konkursy
Środa, 04 grudnia 2024 r.  Imieniny: Barbary, Jana

Plakacista w Żorach

23.09.2009
Plakacista w Żorach

Od października przez miesiąc w Galerii "Na Starówce" oglądać będzie można prace Piotra Grabowskiego.

 

WERNISAŻ WYSTAWY PLAKATU
PIOTRA GRABOWSKIEGO
1 października 2009, godz.17
Galeria "Na Starówce"
ul.Kościuszki 3, Żory
wystawa potrwa do 2 listopada 2009


Piotr Grabowski, 1953
absolwent katowickiej Filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, adiunkt Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, twórczość w zakresie plakatu i grafiki, udział w wystawach plakatu m.in. w Lahti, Porto, Katowicach, Krakowie, Warszawie, Oswięcimiu, stypendium i wystawa indywidualna w Bielefeld.

 


"Plakaty Piotra Grabowskiego są niewątpliwie "polskie". Jest to idea zamknięta w skondensowanej formie w znak i dobrze dobrane napisy. Dobrze to znaczy tak, że napis komunikuje się ze znakiem, ale również sam w sobie coś znaczy. Na przykład w plakacie Henryk IV Szeakspira napis jest podpisem i jednocześnie pomocą do rozsztfrowania formy plastycznej. W plakacie Spanish Poster maleńki napis z lewej strony pełni rolę uzupełniającą ponieważ sylwetka byka wycięta konturowo na czerwonym okregu mówi wszystko. Widz odczyta, że to o Hiszpanii się mówi. Napis uzupełnia tą wiedzę. Piotr grabowski to artysta, grafik projektowy z krwi i kości. Na temat projektowania wie wszystko, ma bogatą wyobraźnię i jest doskonałym rzemiślnikiem. Lubi bawić sie fotografią, albo innaczej, lubi podglądać przyrodę, jest wnikliwym obserwatorem.
Jego zdjęcia natury fascynują fakturą, bogactwem nieskończoności i pomysłowością. Nie byłby sobą gdyby jako rasowy grafik nie komentował fotografowanych motywów. Na fakturę starego drzewa wprowadza białą linię. Na niezliczoną ilość kamieni kładzie kontrastujący z tłem liść, którego nie ma. Te pełne uroku zabawy wzbogaciły moja wiedze o Piotrze. Powiedziały mi o jego tęsknotach i marzeniach, o jego artystycznej osobowości."
Prof. Stanisław Wieczorek

 


"Samodzielna twórczość Piotra Grabowskiego w zakresie projektowania graficznego, a w szczególności plakatu rozpoczyna się od sukcesu jakim było uzyskanie wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie na Plakat "Bezpieczeństwo i współpraca w Europie" w 1976 roku w Helsinkach.
Realizacja ta wpisała go w nurt plakacistów młodego pokolenia "śląskiej szkoły plakatu".
Już rok później na VII Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach spotykamy kolejne realizacje autora. Znacząca lista wystaw plakatu wskazuje jego cechy indywidualne jako plakacisty: uzycie ascetycznych srodków, minimalizm, sprecyzowana linia, forma i kolor. Zyskuje na tym wyrazistość komunikatu graficznego. Cykl plakatów autorskich zrealizowanych dla uczelnianej galerii, która prowadził od 1977 do 1981, to wyraziste, pełne zawartości portrety artystów, ich monumentalne głowy: Chromego, Staraka, Wilkonia, Czeczota. Znaczącym w dorobku Piotra Grabowskiego jest plakat anonsujący wystawę plakatu hiszpańskiego: archetypiczna, dumna głowa zwycięskiego byka wpisana jest w krwawą czerwień palącego słońca. Biel, czerń i czerwień w tej agresywnej, wiecznej walce na śmierć i życie, która dobrze oddaje klimat hiszpańskiej corridy.
Drugim, obraz Bronisława Chromego w niezwykle sugestywnym i trafny sposób oddaje postać Profesora. Syntetyczna forma rozświetlonej, monumentalnej głowy kojarzy się z materią brazu, bazaltu, tak bliskiego i właściwego rzeźbiarzowi. Moim zdaniem plakat ten trwale wpisał się w pamięć wielu z nas trafnością użytych środków przekazu wizualnego. Znamy doskonale plakaty - portrety Waldemara Świerzego.
Piotr Grabowski zrealizował własną wizję plakatu portretowego. Plakat teatralny stał się dla niego kolejnym wyzwaniem. Szczególnie plakaty do dramatów Williama Szekspira - Henryk IV czy Ryszard III prezentują ten sam silny związek emocjonalny z ascetycznością formy. Mocne wrażenie robi demoniczny profil z Biesów Dostojewskiego. Autor wykorzystuje własnymi sposobami tonację zgniłej, grynszpanowej, toksycznej zieleni. Wyrazistość tych realizacji dają obraz plakacisty znającego swoje atuty. Podkreślany wcześniej ascetyzm oparty jest na wnikliwej analizie formy, stosowanej plamy barwnej i precyzji rysunku. Wartości te artysta trafnie stosuje. Prace jego ujawniają grafika warsztatowca, ktory poszukuje najlepszych narzędzi do realizacji swoich artystyczno-projektowych zamierzeń. I cel zostaje osiagnięty."
Prof. Michał Kliś info: MOK (kh)

 



Aby dodać komentarz musisz się zalogować!

Nie masz konta? - zarejestruj się


NAJŚWIEŻSZE INFORMACJE

sonda

wszystkie

Za co doceniasz Żory?

newsletter

Chcesz być na bieżąco zapisz się!

Twój adres e-mail:

© 2006-2024 Fundacja Sztuka, Gazeta Żorska  |  e-mail: gazeta@gazetazorska.pl, portal@gazetazorska.pl           do góry ^
Industry Web Zarządzaj plikami "cookies"