Baza firm

Ogłoszenia

Auto salon

Kino

Konkursy
Sobota, 23 listopada 2024 r.  Imieniny: Adeli, Klemensa

Pieśni kurpiowskie i Słopiewnie

24.10.2011
Pieśni kurpiowskie i Słopiewnie

10 listopada o 18.00 w Scenie Na Starówce odbędzie się koncert Dagmary Świtacz i Piotra Sałajczyka - "Karol Szymanowski - Pieśni Kurpiowskie i Słopiewnie". Wstęp wolny.

Cykl Pieśni kurpiowskich op. 58 na głos i fortepian, dedykowanych "pamięci brata Feliksa", pochodzących z lat 1930-32, stanowi ostatni cykl wokalny w twórczości Szymanowskiego. Znany muzykolog i badacz spuścizny Szymanowskiego – Tadeusz A. Zieliński, trafnie podsumował ogromną artystyczną wartość kompozycji:

"Pieśni kurpiowskie - jeden z najcenniejszych i najoryginalniejszych opusów w całej spuściźnie Szymanowskiego - stanowią godne uwieńczenie jego barwnej, bogato ewoluującej twórczości pieśniarskiej. W swym mistrzowskim zespoleniu ludowych autentyków z głębią i ekspresją sztuki "wysokiej" są fenomenem niezrównanym: w muzyce XX wieku niełatwo jest znaleźć analogiczne do nich dzieło".

Od chwili powstania Pieśni kurpiowskie cieszą się niesłabnącą popularnością, goszcząc w repertuarze najwybitniejszych artystów.

Słopiewnie op. 46 bis, czyli pięć pieśni do wierszy Juliana Tuwima, dedykowane siostrze i pierwszej interpretatorce Stanisławie Korwin-Szymanowskiej, skomponował Szymanowski latem 1921 roku. Posiadają one w twórczości kompozytora przełomowe znaczenie, wyznaczając początek nowego nurtu - folklorystyczno-narodowego, zwracającego się w kierunku prasłowiańskiej kultury. W tym okresie Szymanowski zafascynował się autentycznym folklorem Podhala, a także ideologią prapolskości. Teksty pieśni pochodzą z czwartego tomu wierszy Juliana Tuwima, pełne wymyślonych, nieistniejących słów o specyficznie polskim brzmieniu.


Dagmara Świtacz – sopranistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Henryki Januszewskiej- Stańczyk. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej. Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła również pod kierunkiem Kaia Wessela (Niemcy) Piotra Kusiewicza, Haliny Łukowskiej, Valerie Heath-Davies (Wielka Brytania). Jako solistka koncertowała w krajach europejskich (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Belgia, Holandia) na festiwalach zagranicznych: „Bridlington Old Town Summer Festiwal”,” Shakespeare Projekt” w Londynie. W latach 1997 – 1999 była członkiem zespołu Camerata Silesia, z którym nagrała kilka płyt. Współpracowała jako solistka z zespołem Sine Nomine, Concerto Polacco pod dyr. Marka Toporowskiego, Kameralną Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, The EMFEB Symphony Orchestra pod dyr. Benjamina Ellina (Wielka Brytania), The 18th Century Ensemble London, pod dyr. Przemysława Salamońskiego, z zespołem Ensemble Tourbillon pod dyr. Petra Wagnera. oraz z Zespołem Muzyki Dawnej Parnassos. Na swoim koncie ma również role sceniczne w spektaklach operetkowych i operowych jako odtwórczyni roli Angele w operetce „Bal w Operze” R. Heubergera, roli Angeliki w "Królu Walca" J. Straussa oraz Księżniczki w operze „Dziecko i Czary” M. Ravela. W 2010 roku jako solista wzięła udział w prawykonaniu utworu Jarosława Chełmeckiego „ Magnificat”.
Na XII Konkursie „W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej 2010 r., otrzymała nagrodę specjalną za wykonanie pieśni Chopina. Jest również laureatką V Konkurs Pieśni i Arii im. K. Kurpińskiego za wyróżniające wykonanie utworów Karola Kurpińskiego i kompozytorów wielkopolskich 2011 r. W tym samym roku otrzymała stypendium z dziedziny kultury Marszałka Województwa Śląskiego na nagranie płyty z pieśniami Karola Szymanowskiego.


 

Piotr Sałajczyk - pianista, urodzony w 1982 roku w Warszawie, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku ośmiu lat pod kierunkiem mgr. Mariana Witońskiego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Kutnie. Naukę kontynuował w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Haliny Madetko. W latach 2001-2006 studiował na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Józefa Stompla. Obecnie pełni funkcję asystenta w macierzystej uczelni równocześnie uzupełniając studia w Mozarteum w Salzburgu w klasie fortepianu prof. Pavla Gililova. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach pianistycznych, między innymi: I miejsca w IV Międzyregionalnym Konkursie Fortepianowym w Sieradzu (1992); wyróżnienia w III Konkursie Pianistycznym im. L. Stefańskiego w Płocku (1994); III miejsca w I Ogólnopolskim Turmieju Pianistycznym w Żaganiu (1996);
I miejsca w VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (1999); III miejsca w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych II stopnia (Warszawa 2000) i nagrody dla najlepszego pianisty akompaniatora w V Konkursie Muzyki XX i XXI wieku (Radziejowice, Warszawa 2002). W 2006 roku został laureatem 40. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz XXIV Ogólnopolskiego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych "Tydzień Talentów" w Tarnowie. Wielokrotnie był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.

info: MOK

 



Aby dodać komentarz musisz się zalogować!

Nie masz konta? - zarejestruj się


NAJŚWIEŻSZE INFORMACJE

sonda

wszystkie

Za co doceniasz Żory?

newsletter

Chcesz być na bieżąco zapisz się!

Twój adres e-mail:

© 2006-2024 Fundacja Sztuka, Gazeta Żorska  |  e-mail: gazeta@gazetazorska.pl, portal@gazetazorska.pl           do góry ^
Industry Web Zarządzaj plikami "cookies"