Szuflandia – Nazwa tej części ekspozycji w bezpośredni sposób nawiązuje do kultowego filmu z połowy lat 80. XX wieku – „Kingsajz”, w reżyserii Juliusza Machulskiego.
Szuflandia – nazwa tej części ekspozycji w bezpośredni sposób nawiązuje do kultowego filmu z połowy lat 80. XX wieku – „Kingsajz”, w reżyserii Juliusza Machulskiego. Głównym celem jest przedstawienie i wyeksponowanie muzealiów, które nie tworzą zwartej tematycznie grupy czy zespołu muzealiów, ale posiadają wartości poznawcze, które są istotne z punktu widzenia historii miasta oraz założeń merytorycznych i narracji wystawy. Wyjątek stanowią zwarte, lecz otwarte kolekcje sztuki, pocztówek czy archiwaliów, które zostały wyeksponowane przede wszystkim w formie cyfrowych wizerunków, a nie rzeczywistych obiektów. W Szuflandii znajdują się obiekty, które związane są z ważnymi dla Żor wydarzeniami historycznymi, takimi jak Marsz śmierci, III Powstanie Śląskie czy II Wojna Światowa oraz postaciami zasłużonymi dla historii i rozwoju naszego miasta zarówno historycznymi (np. Franz A. Bimler, Otto Stern) jak i współczesnymi (Stefanie Zweig), które w sposób bezpośredni (wybrane dokumenty, archiwalia, elementy uzbrojenia czy umundurowania) jak i pośredni (przedmioty osobiste, pamiątki z podróży, drobne elementy wyposażenia wnętrz czy garderoby) nawiązują do opowiadanych osobistych historii. Zupełnie różną kategorię stanowią wybrane pojedyncze szuflady, które zostaną użyczone mieszkańcom miasta z przeznaczeniem na depozyty (pamiątki rodzinne bądź inne interesujące obiekty związane z historią miasta) stanowiące formę wystawy czasowej.
300 eksponatów Muzeum Miejskiego w Żorach , które wchodzą w skład tworzącej się wystawy „Nasza Tożsamość” zostało zdigitalizowanych , zaś ich cyfrowe wizerunki zostaną udostępnione przez internet do wirtualnego oglądania.
Akcja ta realizowana jest w ramach projektu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura cyfrowa 2016” przez żorską „Fundację Sztuka” we współpracy i partnerstwie z Muzeum Miejskim w Żorach. (tg)
elektron
rura
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.