Baza firm

Ogłoszenia

Auto salon

Kino

Konkursy
Środa, 13 listopada 2024 r.  Imieniny: Benedykta, Mikołaja, Stanisława

Deklaracja "śmieciowa". Instrukcja obsługi

22.03.2013
Deklaracja "śmieciowa". Instrukcja obsługi

Termin składania deklaracji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami mija 29 marca. Nie warto jednak czekać do ostatniej chwili - któż z nas będzie miał do tego głowę w Wielki Piątek?

Wypełnić deklarację nie jest trudno, ale dla tych, którzy przy wypełnianiu wszelkiego rodzaju formularzy czują się mniej pewnie podajemy "instrukcję obsługi". Poniżej publikujemy linki: do uchwały Rady Miasta określającej stawki potrzebne do obliczenia wysokości opłaty i uchwały, z której wydrukować można formularz deklaracji.

Deklarację wypełniają sami mieszkańcy, sami wyliczając wysokość opłat w oparciu o stawki uchwalone przez Radę Miasta.

Na samym początku deklaracji podajemy swoje dane. Zazwyczaj wiemy już – jako podmiot składający deklarację - czy jesteśmy osobą fizyczną czy prawną, jednostką organizacyjną czy spółką bez osobowości prawnej, i jaki mamy akt posiadania danej nieruchomości, czyli czy jesteśmy jej właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym, itp.

Poniżej podajemy adres zamieszkania lub siedziby identyfikujący nas jako płatnika.

W kolejnej rubryce należy podać adres nieruchomości, z której odbierane są odpady, który nie zawsze jest taki sam, jak adres zamieszkania czy siedziby płatnika. Zdarza się przecież, że ktoś mieszka gdzieś indziej, albo gdzieś indziej prowadzi działalność i nieruchomość, z której odbierane będą odpady mieści się pod innym adresem. Należy więc wypełnienić stosowną rubrykę oznaczoną w deklaracji symbolem C.1 i wpisać do niej adres nieruchomości nawet jeśli jest taki sam jak nasz adres zamieszkania, siedziby naszej firmy czy jednostki organizacyjnej. W przeciwnym razie pracownicy Urzędu Miasta będą musieli to wyjaśnić i niewykluczone, że trzeba będzie pofatygować się do Urzedu, by uzupełnić dane.

Na stronie drugiej deklaracji obliczamy wysokość opłaty:

Najpierw podajemy informacje dotyczące naszej nieruchomości:
stawiając krzyżyk w odpowiedniej kratce wskazujemy, czy jest to nieruchomość tylko i wyłącznie mieszkalna, czy też jest to nieruchomość, w której w części zamieszkują mieszkańcy, a w części prowadzona jest jakaś działalność gospodarcza, z założeniem, że ta działalność generuje odpady komunalne.
Obowiązki związane z odbiorem odpadów komunalnych z terenu nieruchomości spoczywają na właścicielu. Właściciel nieruchomości odpowiada w tym względzie za całą nieruchomość. Jeśli to on prowadzi działalność w części swojej nieruchomości - to sprawa jest jasna. Jeśli pod tę działalność komuś podnajmuje część swojej nieruchomości, to na podstawie umowy z nim może sprawę odbioru śmieci jakoś wewnętrznie uregulować. Przedsiębiorca komunalny odbierze każdą ilość odpadów z danej posesji, ale właściciel musi ją zadeklarować, czyli wcześniej oszacować ich ilość z części nieruchomości niezamieszkałej i w odpowiednim miejscu deklaracji wpisać odpowiednią wartość.

Następnie podajemy liczbę osób zamieszkującą daną nieruchomość.

I... deklarujemy, czy będziemy prowadzili selektywną zbiórkę odpadów, czy też nie.

Rubryki oznaczone symbolami D, D.1 i D.2 dotyczą nieruchomości mieszkalnych, domków mieszkań, bloków osiedli i musi je wypełnić każdy właściciel nieruchomości, który składa deklarację. To tu podstawiamy dane do wzoru, z pomocą którego obliczamy wysokość miesięcznej opłaty: ilość osób zamieszkujących nieruchomość razy stawka: 12 zł - gdy będziemy prowadzić selektywną zbiórkę odpadów albo 16 zł - jeśli nie zamierzamy segregować śmieci, wychodzi nam kwota stanowiąca opłatę miesięczną. Poniżej mnożymy ją razy trzy, bo pieniądze do na konto gminy wysyłać będziemy co kwartał.

Kolejne rubryki E i F wypełniane są tylko przez włascicieli nieruchomości mieszanych:

W rubrykach E, E.1 i E.2 obliczamy opłatę za tę dodatkową ilość odpadów z części niezamieszkałej nieruchomości, w której jednak prowadzona jest jakaś działalność. Jeśli będzie to, dajmy na to, jeden kubełek np. o pojemności 110 litrów, to w punkcie pierwszym rubryki E.1 dotyczącym pojemników na 110 – 120 litrów wpisujemy: 1 pojemnik. Stawkę, którą należy wpisać trzeba znaleźć w uchwale Rady Miasta z listopada ub. roku (nr 293/XXVII/12 - jej pełną treść podajemy poniżej). Wynik przemnożenia obu tych składników to miesięczna opłata za śmieci z działalności.

Ale uwaga! Jeżeli oprócz tego 110-litrowego kubełka odpadów zmieszanych, z części nieruchomości, w której prowadzona jest działalność dodatkowo oddawać będziemy np. dwa 100-litrowe worki papieru, to w deklaracji powinniśmy zaznaczyć również odpowiednią ilość tych dodatkowych worków. I w tym przypadku odpowiednią stawkę znajdziemy we wspomnianej już uchwale Rady Miasta.

W rubryce F dodajemy jedynie wartości z D i E. Wychodzi nam ostateczna suma, którą wpłacać będziemy na konto Gminy Miejskiej Żory z tytułu gospodarowania odpadami.

W rubryce G podpisujemy się przy oświadczeniu, że zawarte dane są zgodne ze stanem faktycznym. Pamiętajmy, że deklarację podpisuje właściciel nieruchomości lub wszyscy jej współwłaściciele.

Pobierz formularz deklaracji

Zobacz uchwałę

Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękuję
Pani Annie Buchcie, naczelnik Wydziału Inżynierii Środowiska UM

Joanna Cyganek

 



Aby dodać komentarz musisz się zalogować!

Nie masz konta? - zarejestruj się


NAJŚWIEŻSZE INFORMACJE

sonda

wszystkie

Za co doceniasz Żory?

newsletter

Chcesz być na bieżąco zapisz się!

Twój adres e-mail:

© 2006-2024 Fundacja Sztuka, Gazeta Żorska  |  e-mail: gazeta@gazetazorska.pl, portal@gazetazorska.pl           do góry ^
Industry Web Zarządzaj plikami "cookies"