Jedenaście elektryków miałoby obsługiwać bezpłatną komunikację lokalną. W tym przypadku, jeszcze w grudniu tego roku, wniosek do NFOŚiGW złoży Międzygminny Związek Komunikacyjny. Władze miasta zadeklarowały już pełne wsparcie, także w zakresie ewentualnych zabezpieczeń dotacji czy pożyczek.
Trwają testy autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 Electric. Będzie on obsługiwał trasy MZK do 26 grudnia. To najnowocześniejsza konstrukcja wyposażona w 5 baterii o łącznej pojemności aż 395 kWh, pozwalających przejechać bez ładowania nawet 300 km. Nowinką technologiczną są kamery zamiast lusterek bocznych zwiększające bezpieczeństwo podróżnych. Dodatkowo zainstalowano bramki świetlne w drzwiach wykrywające pasażerów i uniemożliwiające ich przytrzaśnięcie. Autobus wyposażony jest również w pompę ciepła ogrzewającą wnętrze oraz indukcyjne ładowarki do telefonów komórkowych.
Czy podobne maszyny pojawią się w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym? Jest na to spora szansa. Największe miasta należące do Związku już nie tylko mówią o zakupie autobusów elektrycznych, ale podejmują konkretne działania. Pojawienie się najnowocześniejszych pojazdów na drogach naszych miejscowości nie jest jednak możliwe bez pozyskania funduszy zewnętrznych. Cena jednego autobusu to kwota ok. 2,5 mln zł. Stąd wniosek Międzygminnej Komunikacji Autobusowej (były PKM), wysłany już w styczniu do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, o dofinansowanie zakupu 5 pojazdów elektrycznych, które miałyby obsługiwać głównie trasy w Jastrzębiu-Zdroju. Władze miasta wspierają tę inicjatywę, co w przypadku tego przewoźnika jest kluczowe. MKA jako nowy podmiot nie posiada potencjału kredytowego i zdolności zabezpieczenia ewentualnych zobowiązań.
Źródło: UM Żory