Jak poinformowała Koordynator projektu – Grażyna Cogiel w czerwcu 2012 r. zakończył się kolejny projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt „Żorska Akademia Efektywnej Nauki” realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.1.- Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. . Projekt jest realizowany przez Urząd Miasta Żory oraz Leader School-Iwona Niedziela w 3 żorskich szkołach podstawowych tj SP 11, SP 13 i SP 16.W ramach projektu w okresie wrzesień 2010 – czerwiec 2012r realizowane były dodatkowe zajęcia pozalekcyjne w ilości 7701 godzin.
W SP nr 11 realizowane były
Jak dowiedzieliśmy się od Pełnomocnika Koordynatora P. Doroty Trzeciak dużą popularnością cieszyły się zajęcia z informatyki pozalekcyjnej. Program tych zajęć został tak ułożony, aby wyjść naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom uczniów. Odzwierciedlają to wykonane przez uczniów prezentacje multimedialne związane z ich ulubionymi dziedzinami życia, hobby czy rodziną. Dzielnie zmagali się z tajnikami programów m.in. Microsoft Office Excel, Paint, Power Point, Word oraz programami graficznymi.
Zdrowego stylu życia, koncentrowania się na pozytywnych i prawidłowych relacjach z innymi ludźmi, sposobów radzenia sobie ze stresem i nieprzyjemnymi emocjami, rozwiązywania konfliktów i wzmacniania poczucia własnej wartości uczyli specjaliści w zakresie prewencji. Tymi zajęciami objęte były wszystkie klasy szkoły podstawowej.
Aktywne metody i formy pracy, ciekawe filmy, bajko- terapia, czyniły zajęcia atrakcyjnymi.
Pełnomocnikiem Koordynatora w SP nr 13 była P. Bożena Duda. W szkole realizowane były
Pani Dyrektor podkreśla szczególną rolę warsztatów prewencyjnych. prowadzonych w różnych grupach wiekowych. Omawiano na nich tematy związane z bezpieczeństwem, przeciwdziałaniem agresji, zdrowym odżywianiu, itp. Wykorzystywano różne metody jak zabawa, gra, krzyżówka, film itd. Dzieciom na ogół podobały się tego typu zajęcia. Czuły się swobodnie, nie było pytania ani testów. Uczniowie korzystali z ciekawych materiałów dydaktycznych pobudzających wyobraźnię i precyzyjnie przedstawiających dany temat. Zajęcia prewencyjne bardzo pozytywnie wpłynęły na zachowania uczniów, którzy dzięki nim wiedzą jak umiejętnie nawiązywać kontakty z innymi osobami, oparte przede wszystkim na empatii i otwartości. Wiedzą, jak być asertywnym i jak traktować uczniów dyskryminowanych i nietolerowanych.
W SP nr 16 realizowano następujące zajęcia:
Pełnomocnikiem Koordynatora była P. Mariola Wita, wice dyrektor, która bardzo wysoko ocenia przydatność prowadzonych zajęć. Najmłodsi uczniowie z klas I-III chętnie brali udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. Ciekawe zabawy, doświadczenia i pomoce dydaktyczne powodowały, że uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w pracach.
Szczególnym zasobem projektu jest wykorzystanie nowoczesnych metod nauczania z języka angielskiego i języka polskiego stosowanych w Leader School - Katarzyna Rojkowska poprzez warsztaty, zabawy, eksperymenty. Dzieci nauczyły się sprawnego czytania, rozumienia tekstu, umiejętności notowania, zapamiętywania, koncentracji uwagi a także autoprezentacji. Dzięki temu nabyły trwałe umiejętności i poznały narzędzia do radzenia sobie z programem szkolnym.
W dniu 18 maja 2012r w kinie „Scena na Starówce” w ramach „Mistrzostw Międzyszkolnych” uczniowie mieli możliwość zaprezentowania nabytych umiejętności. Spotkanie prowadziły Koordynator Projektu Grażyna Cogiel i P.Joanna Kojder prowadząca zajęcia z Leo English. Pokazy nabytych umiejętności cieszyły się wielkim zainteresowaniem zgromadzonych 300 uczestników projektu. Konkurs poprowadzony przez PP Iwonę i Dariusza Niedziela wygrał uczeń SP 11 Michał Kula. Na zakończenie Mistrzostw wszyscy zostali zaproszeni na wspaniałe torty przygotowane przez uczniów z klasy cukiernik pod bacznym okiem nauczycieli Zespołu Szkół nr 1 Pan Joanny Hetman i Agnieszki Szwamberg.
Niezwykle istotnym faktem jest to, że wszystkie zajęcia realizowane były bezpłatnie. Na realizację tego projektu pozyskano kwotę 1 264 562,00 zł. Beneficjenci - uczniowie zostali wyposażeni w podręczniki, szkoły doposażone w niezbędne pomoce dydaktyczne.