Spółka CPK przygotowała proponowane rozwiązania technologiczne dla planowanego odcinka linii kolejowej Katowice-Ostrawa. Mieszkańcy będą się mogli z nimi zapoznać podczas spotkania w czwartek, 21 kwietnia (godz. 17:00) w Kinie na Starówce.
Celem trwających prac jest wskazanie tzw. wariantu inwestorskiego, który spółka Centralny Port Komunikacyjny jeszcze w tym roku przedstawi jako preferowany we wniosku o decyzję środowiskową. Przebieg tzw. szprychy nr 7 na tym odcinku nie został ostatecznie wytyczony. W grę wchodzą cztery potencjalne warianty. Spotkanie bezpośrednie dla mieszkańców Żor w ramach kolejnego etapu konsultacji planowane jest na czwartek, 21 kwietnia o godz. 17:00 w kinie „Na Starówce”, ul. Kościuszki 3 w Żorach. Organizatorem spotkań będzie wykonawca Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego (STEŚ) – konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail, JAF Geotechnika oraz Centralny Port Komunikacyjny. W trakcie konsultacji zaprezentowane zostaną zaktualizowane o dodatkowe i doszczegółowione rozwiązania materiały mapowe.
W lutym na Śląsku odbyło się 12 spotkań informacyjnych online, m.in. w Katowicach, Rybniku, Łaziskach Górnych, Żorach, Wodzisławiu Śląskim, Godowie, Mszanie i Jastrzębiu-Zdroju. W ich trakcie mieszkańcy po raz pierwszy mogli zobaczyć proponowane rozwiązania techniczne – dotyczące m.in. proponowanych rozwiązań bezkolizyjnych (np. estakad i tuneli) dla czterech rozważanych wariantów kolejowych. – W przypadku odcinka Katowice-Ostrawa teren do planowania linii kolejowych dużych prędkości jest niełatwy z uwagi na obszary szkód górniczych, tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1. Naszym celem jest wskazanie wariantu, który będzie jak najmniej kolidował z zabudową mieszkalną i terenami chronionymi. Korzyści z tej linii dla pasażerów i mieszkańców to skrócenie czasów przejazdu i objęcie transportem kolejowym miast, do których dziś pociągi nie dojeżdżają, np. Jastrzębia-Zdroju – mówi wiceminister infrastruktury, Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Teraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców wracają bezpośrednie spotkania konsultacyjne. Niezależnie od nich na naszej stronie internetowej CPKmożna zapoznawać się z proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i zgłaszać uwagi.
Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) dla odcinka „szprychy” nr 7 Katowice – Ostrawa rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. To wtedy spółka CPK zorganizowała serię spotkań z udziałem przedstawicieli samorządów, odwiedzając np. Katowice, Mikołów, Czerwionkę-Leszczyny, Świerklany, Mszanę, Żory, Godów i Wodzisław Śląski. Wzięły w nich udział także firmy, zakłady pracy, spółki górnicze, przewoźnicy kolejowi itd. To był pierwszy etap społecznych dyskusji na temat proponowanych wariantów. Potencjalne przebiegi linii były wcześniej korygowane m.in. na podstawie uwag pozyskanychw 2020 r.od mieszkańców i samorządów podczas opracowywania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). W ramach SSL zostało zgłoszonych przez mieszkańców różnych części Polski prawie 160 tys. uwag, z czego znaczna część dotyczyła właśnie szprychy nr 7, której fragmentem jest odcinek przez Katowice i Jastrzębie-Zdrój. Według harmonogramu trasa łącząca Katowice z Ostrawą zostanie oddana do użytku przed końcem 2030 r.
W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycje te zapewnią skrócenie czasu przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz. Ponadto, na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Wybudowana po polskiej stronie linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. Spółka CPK jest w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Obaj inwestorzy wspólnie wyznaczyli dwie potencjalne lokalizacje dla przejścia Kolei Dużych Prędkości przez granicę. Na początku stycznia czeski zarządca infrastruktury poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcami odpowiednika polskiego STEŚ dla odcinka Prosenice – Ostrawa. Polska i czeska inwestycja są ze sobą skoordynowane.
Trasa Katowice-Ostrawa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jednym z priorytetów inwestycyjnych UE.
Sprawdź planowany przebieg szybkiej kolei przez Żory przez interaktywną mapę dla LK nr 170 Katowice - Granica Państwa - Ostrawa.
Źródło: UM Żory