Zapewne większości z nas zdarzyło się choć raz korzystać z portali internetowych typu Allegro czy e-bay, bądź ze stron z ogłoszeniami, jak np. Alegratka.pl. W końcu tak jest prościej, szybciej i nawet bardzo zabiegana osoba łatwiej wygospodaruje kilka minut na zakupy w Internecie, zamiast spędzać co najmniej godzinę w sklepie. Ale czy potrafimy się ustrzec przed oszustami, których w sieci nie brakuje?
Być może nie każdy wie, że w żorskiej policji już od kilku lat prężnie działa grupa zajmująca się zwalczaniem przestępczości intelektualnej oraz oszustwami dokonywanymi za posrednictwem mediów, która działa w ramach Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą. Tworzy ją dwóch policjantów – aspiranci Marcin i Krzysztof. Są to funkcjonariusze z kilkunastoletnim doświadczeniem, od lat pasjonujący się komputerami i technologiami informatycznymi. Taka sekcja została wyodrębniona w naszej komendzie, kiedy Internet stał się powszechny, w związku z czym zaczęły się pojawiać również przestępstwa z nim związane. Pan Marcin podkreśla: Cały czas korzystamy z pomocy i ogromnej wiedzy policjantów z wyspecjalizowanej komórki Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Ma ona dużo większe możliwości techniczne i zawsze służy pomocą. Dzięki temu nawet najtrudniejsze sprawy, wcześniej lub później, zostają rozwiązane.
Na początku naszej rozmowy, pan Marcin wyraźnie sygnalizuje, że każde przestępstwo popełnione w Internecie, pozostawia ślad. W sieci nie ma miejsca na jakąkolwiek anonimowość. Dodaje, że może brzmi to banalnie, ale trzeba o tym pamiętać. Okazuje się, że mimo tego iż portale takie jak np. Allegro, stanowią dosyć bezpieczne miejsce zakupów, to jednak na komendę wpływa wiele zgłoszeń dotyczących oszustw popełnionych za ich pośrednictwem. Aspirant wyjaśnia jednak, że ok. 80% tych przypadków nie nosi klasycznych cech przestępstwa. Większość takich spraw można rozwiązać na drodze cywilnej opierając się na przepisach Kodeksu Cywilnego.
To, że kupiony przedmiot nie spełnia naszych oczekiwań, czy też jest uszkodzony, nie zawsze jest oszustwem. W takiej sytuacji możemy się zwrócić m.in. do Sądu Cywilnego lub do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który poinstruuje nas, gdzie dochodzić swoich praw. Rzecznik taki może reprezentować nas w sporze ze sprzedającym, który jest podmiotem gospodarczym(sklep, firma itp.). Pomoc możemy uzyskać min. w UM Żory gdzie przyjmuje Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta - email: prk@um.zory.pl. Oszustwo natomiast możemy rozpoznać po kilku charakterystycznych cechach. Przede wszystkim alarmujacym sygnałem powinno być zerwanie kontaktu ze sprzedającym, tuż po wpłaceniu pieniędzy, nie otrzymanie przesyłki oraz fakt, że takich przypadków jest więcej – wyjaśnia pan Marcin.Wtedy może być to przestępstem i należy zgłosić się na policję – dodaje.
Na co trzeba uważać, korzystając ze sklepów internetowych? Przede wszystkim – należy dobrze sprawdzić sprzedającego. Starajmy się uzyskać numer telefonu stacjonarnego, skontaktować sie z osobami, które wcześniej u niego kupowały. Jeżeli kupujemy samochód – zobaczymy go, nie wierzmy nikomu na słowo. Z kolei na stronach typu Allegro czy e-bay, wystrzegajmy się aukcji, gdzie wystawiona jest duża liczba takich samych towarów w podejrzanie niskich cenach – np. 20 dysków twardych. Tak zazwyczaj działają zorganizowane szajki przestępcze. Często włamują się one na konto użytkownika cieszącego się pozytywną opinią i wystawiają tam swoje produkty. Zanim dana osoba zorientuje się, co zaszło, oszuści zdążą się wzbogacić. Najczęściej wystawiają kilkadziesiąt sztuk jakiegoś sprzętu w tak atrakcyjnej cenie, że przez noc „sprzedają” wszystkie sztuki, a rzeczywisty właściciel o niczym nie wie – mówi aspirant. Podejrzana może być sytuacja kiedy wcześniej sprzedawca oferował całkiem inny asortyment np. książki a nagle wystawia kilkanaście odtwarzaczy DVD.
Pan Marcin podkreśla, że Allegro i podobne strony, są z reguły bardzo bezpiecznym sposobem robienia zakupów: Ja sam bardzo często z nich korzystam i jeszcze nigdy mnie nie oszukano. Po prostu pamiętajmy o dokładnym sprawdzeniu źródła transakcji, a wszystko powinno być w porządku. W razie problemu zawsze starajmy się spokojnie go rozwiązać poprzez kontakt ze sprzedającym, korzystajmy też z opcji rozwiązywania problemów oferowanych przez Allegro- “Centrum sporów”. Ola Kowol
Więcej o tym, jak kupować za pośrednictwem Internetu, by nie paść ofiarą oszusta i co robić, kiedy już się to stanie – w Gazecie Żorskiej.