... to, co ważne, zachodzą zaskakującej urody zjawiska, pojawiają się niespodziewanie odpowiedzi na, jak mogłoby się wydawać, pytania retoryczne.
Program Festiwalu Fotografii Plener Żory 2016, to zaledwie przeczucie topografii owego marginesu – przestrzeni twórczości, podobnie jak każdej innej w sztuce, naznaczonej plusem i minusem nieskończoności.
Głównymi wydarzeniami Festiwalu są: wystawa zbiorowa "Margines" i prezentacja "Najdroższe zdjęcia świata" – w zamyśle organizatorów, ilustrujące dwa nabardziej oddalone od siebie zjawiska w sztuce fotografii.
Wśród prac, które zaprezentowane zostaną na wystawie znajdą się m.in.: portret kobiety malującej usta – zdjęcie nieznanego autora, wybrane spośród setek innych w zasobach Narodowego Archiwum Cyfrowego, a więc będącego niejako na marginesie tego, co tu i teraz w fotografii, choć w niczym nie ustępującego współczesnym obrazom, ani warsztatem, ani siłą wyrazu; genialne zdjęcia 3-letnich Julii i Marysi, wykonane w trakcie zabawy aparatem fotograficznym taty – nową zabawką, z których jedno stanowi front strony Festiwalu Fotografii Plener 2016; i prace Agnieszki Pajączkowskiej – "badaczki codziennych praktyk fotograficznych" – jak pisze o sobie, autorki i realizatorki znanego projektu "Wędrowny Zakład Fotograficzny", w którym "pokazuje i opisuje fragmenty spotkań odbytych podczas podróży wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski, zbiera wypowiedzi, wspomnienia, doświadczenia i opisy sytuacji związanych z fotografią, wsią, historią i codziennością". Wśród autorów: Maciej Pisuk, twórca scenariusza filmu "Jesteś Bogiem", który kilka lat temu zrealizował głośny cykl zdjęć "Pod skórą. Fotografie z Brzeskiej"; i Dominika Gęsicka znana z cyklu: "This Is Not Real Life", projektu realizowanego na Spitsbergenie, gdzie jak pisze "nie ma kotów, drzew ani świateł drogowych". Do udziału w wystawie zaproszeni zostali także: Diana Lelonek ("Zoe-Terapia" i "Yesterday I met a really wild man"), dla której fotografia stanowi jedynie punkt wyjścia i pole do eksperymentów i która w swoich pracach kwestionuje antropocentryczną koncepcję świata:, Michał Łuczak – dokumentalista, autor głośnej książki "Brutal – retrospekcja " (wydanej z programu "Młoda Polska" Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) – fotograficznej opowieści o ostatnich miesiącach brutalistycznego dworca PKP w Katowicach, Polska Fotograficzna Publikacja roku 2013; Paweł Szypulski – właściciel gromadzonej przez kilka lat kolekcji pocztówek z pozdrowieniami i widokami obozu w Auschwitz, stanowiącej kanwę publikacji, pt. "Pozdrowienia z Auschwitz"; i fotografujący od lat Piotr Tomala, autor, który na stronach dla fotografów, w rubrykach: status zawodowy wciąż wpisuje: fotograf-amator.
Spotkanie, pn. "Najdroższe zdjęcia świata" poprowadzi Katarzyna Sagatowska, fotografka, kuratorka i specjalistka rynku fotografii kolekcjonerskiej, która zdradzi zasady obowiązujące na rynku sztuki fotografii i omówi okoliczności towarzyszące aukcyjnym transakcjom.
O "Marginesach fotografii" opowie Marek Janczuk z Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a rynek wydawnictw fotograficznych w Polsce omówi Magdalena Sokalska.
Festiwal Plener Żory 2016, to także spotkania autorskie (Zbyszek Reszka), wystawy (Paweł Janczaruk) i warsztaty (fotografii w technikach szlachetnych; tradycyjnej wielkoformatowej (Dariusz Trześniowski) i cyfrowej obróbki zdjęć (Waldemar Chądzyński). Potrwa od 31 sierpnia do 11 września. Kuratorami Festiwalu i wystawy zbiorowej są Marek Jan Karaś i Tomasz Liboska. jc
PROGRAM FESTIWALU CZYTAJ NA STRONIE: festiwalplener.zory.pl
Zdjęcia: dzięki uprzejmości autorów: Julia i Maria Kowalczyk, Agnieszka Pajączkowska, Zbyszek Reszka, Piotr Tomala.