Z okazji 750. rocznicy nadania Żorom praw miejskich, ścianę remontowanej obecnie zabytkowej kamienicy przy ul. Pszczyńskiej 9 ozdobi w tym roku wyjątkowy mural. Zaprojektował go Sebastian Bożek - artysta młodego pokolenia z Krakowa, absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz student studiów doktoranckich Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Projekt muralu jest artystyczną interpretacją różnych wątków historycznych i kulturowych kojarzących się z miastem. Motywem przewodnim jest postać księcia Władysława I Opolskiego - założyciela miasta, któremu towarzyszą dwie postaci reprezentujące epoki kluczowe dla rozwoju miasta i jego charakteru – górnik oraz mistrz cechu budowlanego.
– Postać księcia nawiązuje do znanej mieszkańcom miasta rzeźby, jak i do historycznych przedstawień rzeźbiarskich średniowiecznych władców. Elementem odnoszącym się bezpośrednio do lokacji miasta jest akt lokacyjny trzymany przez księcia. Został on podkreślony historyczną książęcą pieczęcią, która widoczna jest również nad postacią księcia po lewej stronie. Formy pieczęci przeplatają się ze współczesnymi formami graficznymi, podkreślając ciągłość rozwoju miasta od roku 1272 do czasów współczesnych – mówi autor projektu, Sebastian Bożek.
Po prawej stronie projektu widzimy mistrza cechu budowlanego, co jest odniesieniem do historycznej lokacji miasta w średniowieczu oraz roli cechów rzemieślniczych i budowlanych w realizacji planu lokacyjnego. Natomiast widoczny po lewej stronie górnik symbolizuje nowy, jakże ważny rozdział w rozwoju miasta, jakim było rozpoczęcie eksploatacji węgla kamiennego w Rybnickim Okręgu Węglowym w latach 70. XX wieku, dzięki któremu Żory znacząco się rozwinęły, a liczba mieszkańców Miasta wzrosła z kilkukrotnie.
– Kompozycję dopełniają elementy architektoniczne - historyczne obiekty symbolizujące bogactwo kulturowe miasta oraz współczesne budynki, które symbolizują jego rozwój. Dawne Żory reprezentuje średniowieczna bryła kościoła parafialnego św. Apostołów Filipa i Jakuba oraz częściowo zachowane mury miejskie okalające stare miasto. Współczesny charakter akcentuje zaś widoczna po lewej stronie bryła Muzeum Ognia oraz graficzna interpretacja nowej inwestycji mieszkaniowej zrealizowanych w ramach projektu „Z przyszłością w Żorach” – wyjaśnia Sebastian Bożek.
W projekcie muralu ważne jest także odwołania do licznych pożarów, które niszczyły nasze miasto. Żory niezmiennie się jednak po nich odradzały, stąd obecność motywu płomieni, które mają podkreślać energię i impuls do zmian. Akcentuje to graficzna interpretacja motywu Feniksa, symbolu odradzenia się z popiołu - widoczny w lewym górnym rogu gwiazdozbiór.
– Podczas pracy nad projektem, szczególnie ważne było wpisanie kompozycji w kontekst architektoniczny. W trakcie konsultacji z Miejskim Konserwatorem Zabytków, Panią Ewą Pańczyk, poszukiwałem takich rozwiązań kompozycyjnych oraz skali kolorystycznej, które odpowiednio wpiszą się w otoczenie i sam budynek, który jest obiektem zabytkowym o specyficznej kolorystyce oraz dekoracji. W związku z tym mural nie operuje bardzo intensywną kolorystyką, nawiązując dialog z otoczeniem – dodaje autor projektu.
Źródło: UM Żory