Baza firm

Ogłoszenia

Auto salon

Kino

Konkursy
Środa, 13 listopada 2024 r.  Imieniny: Benedykta, Mikołaja, Stanisława

Matematyka powraca do łask

04.11.2009
Matematyka powraca do łask

Wczoraj ponad 700 uczniów żorskich liceów i techników napisało próbną maturę z matematyki. Od tego roku szkolnego, królowa nauk znów zagości na arkuszach egzaminacyjnych. Co na ten temat sądzą nauczyciele i sami zainteresowani?

- Do sześciu żorskich szkół dostarczyliśmy 736 arkuszy egzaminacyjnych. To, czy faktycznie tyle osób zadeklaruje podejście do matury, okaże się jednak dopiero 7 lutego, bo do tego czasu maturzyści mogą składać ostateczne oświadczenia – wyjaśnia Jadwiga Brzdąk, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.

 

 

Zdania odnośnie zasadności wprowadzenia matematyki jako przedmiotu obowiązkowego, są jak zwykle podzielone. Na części uczniów wieść o dodatkowym przedmiocie nie zrobiła większego wrażenia. Inni są szczerze przerażeni perspektywą rozwiązywania równań czy zadań z treścią. Na wczorajszym egzaminie trzeba było wykazać się m.in. znajomością ciągów arytmetycznych, równań, nierówności, wielomianów i geometrii. Jednym słowem – sprawdzano wiedzę, którą licealiści powinni nabyć w ciągu trzech lat nauki. Choć "powinni", wcale nie znaczy, że nabyli...

 

 

Większość maturzystów jest zaskoczona zamieszaniem, jakie powstało wokół całej sprawy. Rozpoczynając naukę w szkole średniej, nie wiedzieli jeszcze, że na maturze przyjdzie im zmierzyć się z, bądź co bądź, niełatwym przedmiotem. - Dopiero w II klasie liceum okazało się, że będziemy musieli pisać maturę z matmy – mówi Żaneta Szefer, uczennica klasy humanistycznej w I LO im. Karola Miarki w Żorach. - Według mnie to bardzo nietrafiony pomysł. Gdybyśmy wiedzieli o tym np. już w gimnazjum, bylibyśmy lepiej przygotowani, nauczyciele pewnie też inaczej podeszliby do tematu. Jej zdanie podziela koleżanka z klasy, Magda Rejbicz: - Uważam, że to wszystko jest źle rozplanowane. Nie powinno się wprowadzać matury z matematyki w połowie nauki w liceum, programy nauczania powinny być najpierw odpowiednio dostosowane do wymagań.

 

 

Wrażenia dziewczyn po matematycznych zmaganiach, były zróżnicowane. - Zadania zamknięte nie były takie złe, z otwartymi to już gorzej... Być może uda mi się zdać, ale z ledwością – przyznaje Żaneta, która po maturze wybiera się na dziennikarstwo. Dla Magdy egzamin był bardzo prosty. - Mimo że jestem w klasie o profilu humanistycznym, mam raczej ścisły umysł – będę zdawać maturę z biologii. Dlatego też dla mnie te zadania były naprawdę łatwe, choć większość znajomych ma inne zdanie – uśmiecha się.

 

 

Wśród nauczycieli również można spotkać różne opinie na temat „przymusowej” matematyki. Iwona Pociask, która matematyki uczy już od wielu lat, przyznaje, że jest przeciwniczką tego pomysłu. - Jeśli ktoś jest humanistą z krwi i kości i wszelkie działania matematyczne wywołują u niego gęsią skórkę, to i tak nie wybierze ścisłego kierunku studiów. Wprowadzając maturę z matematyki, na pewno nie rozbudzimy w uczniach miłości do tego przedmiotu – mówi nauczycielka. - Osobiście wolałabym, żeby w klasach matematycznych przywrócono te działy, które zostały kiedyś okrojone. Wtedy ci, którzy wiążą swoją przyszłość z przedmiotami ścisłymi, mogliby poszerzać wiedzę, a humaniści rozwijaliby swoje zainteresowania na innych płaszczyznach. Jednak matura próbna nie była szczególne trudna – nawet humanista powinien sobie z nią poradzić.

 

 

O tym, jak maturzyści wypadli z matematyki, przekonamy się w połowie grudnia, kiedy będą znane wyniki próbnej matury. Tak czy inaczej, warto się zastanowić, czy poziom nauczania tego przedmiotu w szkołach jest wystarczająco wysoki, aby umożliwić uczniom zaliczenie egzaminu. W końcu nawet, a może zwłaszcza, w edukacji, powinno się mierzyć siły na zamiary... Ola Kowol


Komentarze:
~pola (2009-11-04 20:41:49)

"Warto się zastanowić, czy poziom nauczania tego przedmiotu w szkołach jest wystarczająco wysoki, aby umożliwić uczniom zaliczenie egzaminu" - tu nie chodzi bynajmniej o wysoki poziom, bo matura z matematyki sprawdza podstawy, a chyba czegoś się na tych lekcjach uczy, skoro są...

~natalia (2009-11-05 12:40:53)

Na jednym z portali sprawdzono wymagania z zakresu matematyki w poszczególnych etapach nauki wykazano że zadania gwarantujące zdanie matury w 30% były z zakresu wiedzy przekazywanej w gimnazjum... dlaczego więc uczeń szkoły średniej nie może tego zdać? gdzie prócz nauki co zrobić żeby zdać nie ma nic wartościowego? tylko powielanie chorych schematów...


Aby dodać komentarz musisz się zalogować!

Nie masz konta? - zarejestruj się


NAJŚWIEŻSZE INFORMACJE

sonda

wszystkie

Za co doceniasz Żory?

newsletter

Chcesz być na bieżąco zapisz się!

Twój adres e-mail:

© 2006-2024 Fundacja Sztuka, Gazeta Żorska  |  e-mail: gazeta@gazetazorska.pl, portal@gazetazorska.pl           do góry ^
Industry Web Zarządzaj plikami "cookies"