Gimnazjum nr 2, jako jedyna szkoła w Żorach i jedna z trzech w okręgu rybnickim, zakwalifikowało się do projektu systemowego E-Akademia Przyszłości, który będzie realizowany w latach 2010-2013.
Liderem projektu są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 9 marca w Warszawie rozpocznie się konferencja, podczas której nastąpi podpisanie przez dyrektora G-2 Jacka Świerkockiego umowy partnerskiej.
E-Akademia Przyszłości to ponadregionalny program rozwijania kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych i przedsiębiorczości. Jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt będzie realizowany podczas zajęć z matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii, języka angielskiego, informatyki, przedsiębiorczości (WOS). Specjalnie do realizacji zaplanowanych w nim zadań, zostanie uruchomiona platforma e-learningowa, na której zostaną zamieszczone wszystkie materiały dla uczniów i nauczycieli. Uczniowie będą mogli samodzielnie lub pod opieką nauczyciela korzystać z jednostek e-learningowych oraz komunikować się z biorącymi udział w projekcie rówieśnikami z całej Polski. Dzięki indywidualnemu loginowi każdy nauczyciel i uczeń będzie miał stały dostęp do platformy w każdym miejscu i czasie.
Odpowiednie cechy funkcjonalne platformy pozwolą nauczycielom na tworzenie wirtualnych klas, a także sprawdzanie postępów i zaangażowania uczniów. Szkoła otrzyma tablicę interaktywną, a nauczyciele przedmiotów komputery przenośne.
W Projekcie uczniom zaproponowane zostanie:
1. Kształtowanie kompetencji kluczowych w ramach wybranych przedmiotów nauczania, z wykorzystaniem 168 jednostek e-learningowych. Każda z tych jednostek będzie atrakcyjnym, multimedialnym programem zawierającym treści nauczania oraz ćwiczenia kształtujące wybrane umiejętności i sprawdziany.
2. Wirtualne Koła Naukowe dla uczniów uzyskujących bardzo dobre wyniki podczas pracy z jednostkami e-learningowymi. Uczniowie ci stworzą Wirtualną Szkołę. Członkowie takiej szkoły, pozostając pod opieką kadry akademickiej wyższych uczelni, będą rozwijać swoje uzdolnienia podczas indywidualnego toku nauczania. Dla wyróżniających się uczniów Wirtualnej Szkoły, po pierwszym i drugim roku realizacji Projektu, zostaną zorganizowane pięciodniowe obozy naukowe w ośrodkach akademickich.
3. Szkolne Grupy Wyrównawcze dla uczniów, którzy uzyskali niski wynik ze sprawdzianu na zakończenie 6 klasy. Grupy te będą prowadzone przez pedagogów szkolnych metodami warsztatowymi. Celem warsztatów będzie rozwój myślenia abstrakcyjnego, wzrost samooceny, rozbudzenie aspiracji i nastawienie na twórcze rozwiązywanie problemów i podniesienie umiejętności uczenia się. Praca Szkolnych Grup Wyrównawczych jest przewidziana w pierwszym półroczu nauki gimnazjalnej.
4. Lokalne Zespoły Projektowe powstaną w każdej szkole. Zadaniem tych zespołów będzie przygotowanie, we współpracy ze środowiskiem lokalnym, projektów interdyscyplinarnych poruszających i rozwiązujących ekologiczne, społeczne, ekonomiczne lub inne problemy społeczności lokalnej. Projekty będą sukcesywnie publikowane na platformie e-learningowej – stworzą Ligę Lokalnych Grup Projektowych. Najlepsze projekty wezmą udział w przeglądzie krajowym.
Najważniejsze informacje o projekcie można znaleźć na stronie www.eakademiaprzyszlosci.pl info: G-2 (ok)