Wielu z nas zadaje sobie takie pytanie: dlaczego odbiór odpadów z roku na rok drożeje? Aby to zrozumieć należy uświadomić sobie co jest wliczone w opłatę za gospodarowanie odpadów komunalnych.
Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
3) obsługi administracyjnej tego systemu,
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
W 2023 r. znaczący koszt (aż 82%) stanowi odbieranie, transport, zbieranie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych.
Co zatem wpływa na opłatę, a jednocześnie jest od nas niezależne?
Koszty odbioru odpadów przez gminę - stale rosnąca ilość punktów odbioru odpadów, która z uwagi na charakter zabudowy wymaga indywidualnego podjazdu pojazdu odbierającego odpady komunale, co jest znacznym obciążeniem dla gminy z uwagi na rosnące koszty transportu (ceny paliwa). Od początku 2024 roku do systemu doszło 121 nowych nieruchomości (zabudowa jednorodzinna i wielorodzinna).
Wzrost cen zagospodarowania odpadów na instalacji, co powiązane jest ze wzrostem płacy minimalnej, wzrostem cen mediów (energii) czy rosnącą inflacją.
Wzrost cen składowania odpadów na składowiskach z uwagi na wzrost opłaty marszałkowskiej za korzystanie ze środowiska.
Do 2024 r. brak odpowiedzialności producentów opakowań w kosztach zagospodarowania opakowań po produktach.
Niewystarczająca ilość recyklerów na rynku, a tym samym problem ze zbytem surowców wtórnych.
Na co mieszkańcy mają wpływ?
Właściwa segregacja odpadów – pamiętajmy, że koszt zagospodarowania odpadów segregowanych jest zupełnie inny niż odpadów zmieszanych. Gminy mają obowiązek osiągnąć wymagany ustawowo poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych na podstawie przepisów: 35% za rok 2023, 45% za rok 2024, 55% za rok 2025 i tak, aż do 2035, kiedy poziom wymagany wynosić będzie aż 65%! Za niewywiązanie się z obowiązków ustawowych gminie naliczane są kary administracyjne. My jako mieszkańcy mamy wpływ na to, czy takie kary zostaną nałożone na gminę czy nie
Zagospodarowanie odpadów na PSZOK – pamiętajmy, że koszt zagospodarowania odpadów segregowanych na PSZOK jest zupełnie inny, niż odbiór odpadów spod nieruchomości (do których należy doliczyć koszt transportu odpadów). Może warto zastanowić się, czy przy okazji oddawania np. odpadów remontowych nie warto również oddać odpadów segregowanych?
Tonaż odpadów – pamiętajmy, że to my jako mieszkańcy odpowiadamy za przygotowanie odpadów do odbioru. Odpady gabarytowe takie jak np. materac czy sprasowane kartony mają zupełnie inną wagę, kiedy są namoknięte deszczem. Jako gmina płacimy zaś za ilość odebranych odpadów według ich wagi.
Uczciwość i rzetelność mieszkańców – każda osoba, która mieszka na nieruchomości generuje odpady. Dlatego tak ważne jest uczciwe zgłaszanie faktycznego stanu osób mieszkających na nieruchomości, ponieważ wpływa to na koszty funkcjonowania systemu. Nie należy mylić tej liczby z meldunkiem.
Zapobieganie powstawaniu odpadów – warto zastanowić się, co możemy zrobić, aby przyczynić się do generowania mniejszej ilości odpadów. Małe decyzje jak np. używanie toreb wielokrotnego użytku, butelek na wodę z filtrem, dawanie drugiego życia produktom, mogą w sumie przynieść duże efekty.zory.pl